Amalan Hari Jumaat Sunnah Untuk Wanita

Assalamualaikum.


Alhamdulillah.


Dipertemukan dengan Jumaat Seterusnya.



Amalan Hari Jumaat Sunnah Untuk Wanita


Jumaat adalah penghulu segala hari bagi ummat islam. Bertapa kasihnya Allah kepada kita sentiasa memberikan bonus pada kita. Bulan Ramadhan yang diberikan setahun sekali dan Jumaat dikurniakan seminggu sekali.


Berikut adalah Amalan Hari Jumaat Sunnah Untuk Wanita


Amalan Hari Jumaat




#Mandi


Semua orang mandi tetapi mandi hari jumaat disertakan niat untuk mengikut sunnah Nabi Muhammad SAW, kita dikurniakan pahala untuk mandi itu. Allah, mudahnya Islam.




#Memakai Wangi-wangian dan pakaian terbaik.


Pada yang sudah biasa melawa jadi super melawan (patuh syariah) kepada yang dok kat rumah dan biasanya selekeh je, hari jumaat silalah melawa walaupun dalam rumah.




#Memotong Kuku


Macam Lynd 2x seminggu potong kuku so adjust lah sampai hari jumaat pun kita potong kuku. Potong kuku anak-anak dan kalau perlu suami sekali.. Heeeee


cara potong kuku




Hari yang disunatkan untuk potong kuku:
Isnin, Khamis dan Jumaat



# Membaca Surah Al-Kahfi


Kelebihan Al Kahfi


Surah Al Kahfi yang mengandungi 110 ayat memang agak sukar untuk orang yang tak biasakan diri. Untuk memudahkan untuk kita menghabiskan 1 surah ini dalam masa 1 hari bahagikan kepada selepas Mahgrib, Isyak, Subuh, Dhuha, Zohor dan Asar.


Bila sudah dijadikan amalan, insyaAllah lebih mudah.




# Berselawat


Selawat Nabi


Ini antara amalan harian kegemaran Lynd.


Selawat 1000x setiap hari. Kalau sesiapa yang tengah belajar atau melatih diri untuk berfikiran positif paksa diri untuk selawat 1000 kali ini.


Kat entry ni Lynd ada explain mengenai kelebihan selawat.


Power of Selawat



# Berdoa


Jumaat ada beberapa waktu bonus dimana doanya sangat mustajab.


jumaatdoamustajab-1


Lynd selalu fokus time-time waktu lepas asar tu. Ada ketika bila berpeluang Lynd kurangkan bercakap. Lynd banyak berdoa waktu-waktu begitu tak pun ingatkan dan bayangkan impian-impian Lynd walaupun masa tu tengah buat kerja rumah atau uruskan anak-anak.


Berdoa bukanlah hanya bermaksud menadah tangan di tikar sejadah.


Semoga perkongsian Lynd ni dapat memberi manfaat kepada semua pembaca. Dan kita akan mengambil peluang hari jumaat sebaik-baiknya.


keep-calm-today-is-friday-5

1 ulasan:

ainniah berkata...

alamak, selalu konfius kuku jari mana dulu patut potong. hahaha..thx lynd! :)