Tips Atasi Letih Semasa Hamil

Subhanallah.. Tak tahu kenapa terfikir nak kongsi topik Tips Atasi Letih Semasa Hamil ni. Mungkin 2-3 menjak ni banyak keluhan di media sosial mengenai wanita dan tugasan kerja mereka. Samada surirumah atau bekerja, bebanan yang dipikul ada pemberat tersendiri.



Wanita hari ini memang memikul bebanan yang cukup kuat dan memenatkan, kalau tak mengandung pun penat, kalau sedang dalam fasa hamil tu lagi lah kan.



So hari ini Lynd nak kongsikan tips atasi rasa letih terutama untuk wanita hamil. 

Tapi terlebih dahulu jom kita fahami kenap wanita hamil ni penat lain macam.

1. Trimester pertama, badan kita sedang berkerja keras dalam membuat persiapan bagi menyediakan "tempat tinggal" untuk janin membesar iaitu pembentukan plasenta. Walaupun dari segi fizikal kita tak nampak banyak pergerakan atau perubahan tetapi dalaman kita menggunakan tenaga yang banyak.

2. Alahan - Pakej lagi ibu hamil kena melayan alahan seperti muntah, tiada selera makan, tekanan darah rendah dan ketidakstabilan emosi cukup membuat ibu penat dan lesu.

3. Perubahan hormon dan kesihatan seperti tekanan darah, kandungan gula dalam badan yang tidak menentu menyumbang kepada kepenatan dan kelesuan melampau

Ada yang mengalami masalah penat melampau hanya pada awal-awal kehamilan dan ada yang terpaksa melaluinya sehingga akhir kehamilan.

Bersabarlah ibu. Sesungguhnya Allah mengira setiap penat dan pengorbanan mu. Dan semua itu akan hilang disaat Allah kurniakan anak dalam pangkuan kita. 😊

Tips Atasi Letih Semasa Hamil

1. Makan walaupun sedikit jika tiada selera makan. Jika tiada masalah selera makan, pastikan ambil makanan seimbang dan berkhasiat.

2. Cukup Air - Ada ibu hamil yang elak dari minum air kerana tidak mahu kerap ke tandas. Hati-hati kerana kekurangan air dalam badan boleh menyebabkan ibu penat daj dehidrasi 

3. Tidur yang cukup - Tinggalkan amalan suka berjaga malam. Masuk tidur awal kerana anda tidak tahu berapa kali mungkin tidur anda terganggu nanti.

4. Sokongan - Jangan berlagak superwoman. Dengar kata tubuh badan anda dan minta bantuan orang sekeliling. Suami dan kawan-kawan boleh perhatikan jika orang sebelah anda perlukan pertolongan dari anda.

5. Jaga pemakanan dan berat badan - Kerana alasan berbadan dua, kita makan tanpa kawalan dan menyebabkan berat badan naik mendadak. Berat badan yang berlebihan semasa hamil juga tidak baik kerana boleh mengundang penyakit, sukar untuk bergerak dan cepat penat.

Suka pula Lynd nak kongsikan disini pengalaman ibu yang ikhtiar untuk kekal bertenaga semasa hamil dengan mengamalkan ESP Shaklee.

Tips Atasi Letih Semasa Hamil.

ESP Shaklee adalah sumber protein yang berasaskan soya Non-GMo berkualiti tinggi.
Kandungan protein dapat membantu ibu untuk kekal bertenaga tanpa perlu mengambil makanan yang berlebihan.

Pengambilan ESP juga dapat mengawal gula dalam darah dan mengurangkan risiko pertambahan berat badan yang berlebihan semasa hamil.

Dannn.. Ramai juga yang feedback kulit ibu dan bayi jadi putih dan cantik kesan dari pengambilan ESP semasa hamil..😊

Ada yang ingin tahu mengenai ESP? Boleh baca rujuk di link dibawah dimana ESP merupakan salah 1 produk yang terdapat dalam rangkaian set cadangan dibawah.

SET KEHAMILAN SHAKLEE

SET BERPANTANG SHAKLEE

SET PENYUSUAN SHAKLEE




Berminat untuk tahu lebih lanjut mengenai produk ini atau rangkaian produk Shaklee yang lain.

Hubungi :

Haslinda Lynd

WhatApps :019 - 603 8353
Facebook : Lynd Abu Bakar

Cash On Delivery : Puncak Alam, Meru, Setia Alam, Kuala Selangor, Saujana Utama,


Tiada ulasan: